هفت سین نوروز
پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان

کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت دهه فجر 94 دهه فجر مبارک کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت هفته بسیج هفته بسیج گرامی باد. آيا ميدانستيد 44 رويداد فاجعه خونين در سرزمين منا تصاوير نادر و قديمي از حال و هواي مراسم حج مراسم تشیع و تدفین شهدای گمنام


هفت سین نوروز

      خانه تمیز است.لباسهای نو بر تن کرده ای و حالا کنار سفره هفت سین د رکنار اعضای خانواده هستی.صدای ملکوتی تلاوت قران به گوش میرسد.سفره زیباییست.همه منتظر حلول سال نو. هیجانی تمام وجوداعضای خانواده رادربرگرفته همه جاتمیزوخوب است و همه چیز نو.

        ولی آیا براستی همه چیز را نو کرده ای؟ آیاسراغ ذهنت نیز رفته ای؟گرد و غبار سالیان سال را از گنجینه های ذهنت زدوده ای؟ آیا برای روح و روانت نیز رختی نو و پاک دوخته ای؟

حتماً که همینطوراست.

          بیا باهم به صندوقخانه دلمان برویم و آن را برای سال نو گردگیری کنیم و اگرآنجا چیزهائی یافتیم که به دردمان نمی خورد چه بهتر که آنها را بدور بیاندازیم و منتظر ورود افراد و اشیائی نو باشیم.برای چیزهای تازه جا باز کنیم.شاید بعضی خاطره ها را دوست داشته باشیم پس آنها را گردگیری کرده سر جایش میگذاریم ولی خاطرات بد ممکن است آینده مان را هم آلوده کنند آنها آلوده هستند و باید دور بریزیمشان.

          عزیزان درسال نو کینه و خشم و نفرت را دور بریزیم تا ذهن و روح و قلبمان را فاسد نکنند و بجای آن دوستی و مهر و محبت را جایگزین کنیم و گذشته را رها کنیم.باشه؟

 چیدن سفره هفت سین

این سفره یک سفره خیالی و پوچ وبی معنی نیست بلکه نشانه ای از آنست که در آغاز  سال که روز و سال نو می شود ما نیز نفس خویش راتهذیب کنیم و برآن تزکیه ارج نهیم تا خداوندی که هفت آسمان را آفریده و هفت دریا را زیر آن نشانیده و بدین وسیله هفت نماد را فرا روی ماقرار داده و به ما نشان می دهدکه به کدامین وجه  زندگی خویش را سپری کنیم و با نشستن و برخاستن در کنار این سفره اسطوره ای عشق و صفا و پاکی ای را که درآن وجود دارد در جسم وروح خود منعکس کنیم
  قرآن مجید: نشانه استواری ایمان، زینت‌بخش سفره نوروزی مسلمین است كه پس از تحویل سال همه آن را بوسیده و چند آیه‌ای برای تبرك می‌خوانند.
  آینه: نماد جهان بی‌پایان و بارگاه خداوندی است.
  شمع: به تعداد اعضای خانواده برای آرزوی شادی و روشنایی زندگی آنهاست. شعله افروخته نماد روشنایی جاودانه است.
  جامی پر از آب با چند قطره گلاب: نشانه تازگی و نماد باروری و وجود زندگی. چند برگ نارنج به نشانه آرزوی سرسبزی روی آب شناور است. وجود نارنج شناور در آب، نماد شناوری زمین در كیان است.
  كوزه‌ای پر از آب: نشانه درخواست باران و فراوانی آب است.
  ماهی قرمز: در تنگ بلورین، نماد روزی حلال.
  تخم مرغ رنگ شده: نشانه رنگارنگی نژادهای مختلف بشری و تاكید بر این كه بنی‌آدم اعضای یكدیگرند.
  نان: بنیاد تغذیه است و در سفره نشانه بركت و روزی است.
  گندم: نماد روزی، فراوانی و بركت.
و سين‌های زير:

اولین سین سنجد

سنجد نماد سنجیده عمل کردن است.سنجد را بر این باور بر سفره میگذارند که هرکس با خویشتن عهد کند که درآغازسال هرکاری را سنجیده انجام دهد.سنجد نشانه گرایش به عقل است. احترام به تفکر و ترویج و خردمندی.اولین چیزی که خداوند آفرید عقل بود پس عقلانیت را ارج مینهیم و خردمندی را بزرگ.

دومین سین سیب

دومین سینی که برسفره مینهند سیب است که نماد سلامتی میباشد.

سومین سین سبزه

سبزه پس از سنجد و سیب بر سفره گذاشته می شود که نشانه خرّمی و شادابی و خوش اخلاقی است.سبزی با خود شادابی  نیکویی و زندگی را به همراه می آورد.من باخویشتن عهد میکنم که دراین سال شاد و خوش خلق و خوش اخلاق باشم.رنگ سبز ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش می دهد .

چهارمین سین سمنو

سمنو مظهر صبر و مقاومت و عضو عدالت و قدرت است.

پنجمین سین سیر

سیر به نشانه دست نگه داشتن از تجاوز به سفره هفت سین راه یافته تا پای را از گلیم خویش بیرون ننهیم .سیر نماد مناعت طبع است یعنی انسان باید همواره با قناعت بر جهان بنگرد که انسان قانع از نفس کریحش برتر از انسان قانع به دارندگی ثروت است.

پس سیر که نشانه قناعت و یادآور امتناع از تجاوز است را بر سر سفره می نهیم تاانسانی عاقل سالم شاداب قوی و قانع باشیم.سیر چشمی و چشم سیری از بزرگترین صفات انسان برتر می باشد.

ششمین سین سرکه

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.واقف بر این نکته هستیم که زندگی پیوسته توام بارنج و مشقت و زحمت است و هیچ انسان متعهد و با مسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد.خداوند زمین و آسمان  و انسان را آسوده و بی غم نیافرید و سرکه گویای نکته ایست از تسلیم در برابر رخدادهای ناگوار زندگی.

و هفتمین سین سماق

آخرین سین سفره هفت سین سماق است.سماق نمادصبروبردباری وتحمل دیگران است.صبربه انسان میاموزدکه درگذرزندگی خستگی رابایدخسته کندوکام رابیابد.

          پس بیائید باایمان به چنین ارزشهایی سال نو را آغازکنیم و با گرایش به عقل و غلبه بر ترس و اضطراب تصمیم بگیریم زندگی را ازنوبسازیم....



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: برچسب‌ها: هفت, سین, , نوروز, قران, کریم, اینه, شمعدان, سنجد, سیب, سبزه, سمنو, سیر, سرکه, سماق, ,

نویسنده : فریدون تاریخ : 18 / 12 / 1386



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان مي باشد.