پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان

کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت دهه فجر 94 دهه فجر مبارک کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت هفته بسیج هفته بسیج گرامی باد. آيا ميدانستيد 44 رويداد فاجعه خونين در سرزمين منا تصاوير نادر و قديمي از حال و هواي مراسم حج مراسم تشیع و تدفین شهدای گمنام


حقيقت عزاداري و عزاداري حقيقي

حقیقت عزاداری و عزاداری حقیقی

آنچه به عنوان سبک ها و اشکال متفاوت عزاداری به فرهنگ بومی مردمانمان گره خورده، نمونه ای از فرهنگ انسان شناسانه و مبانی تحول چون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، همگی برگرفته از مفهوم و تعالیم عاشورایند.

هرساله فرا رسیدن ماه محرم نویدی است به دل هایی که قرار است با تشعشع نور حسینی، خود را در آن شستشو داده و زنگار و سیاهی دل را برکنند و با اقتدار به سیره پیشوای خود، در مسیر حق، عدالت و آزادگی قدم بردارند. اگر چه، سیاه پوش شدن شهر، نوید بخش دل ها برا ی رهایی از اسارت نفس است اما برای کسب تقرب هرچه بیشتر ما نیازمند کسب فرهنگی جامع از سیره ائمه اطهار (ع) مخصوصًا امام حسین(ع) هستیم. همانطور که می دانیم فرهنگ به معنای علم آن در برگیرنده تمام عینیت ها و ذهنیت هایی است که با زندگی روزمره ما گره خورده اند.

 از این روی آشنایی با فرهنگ اهل بیت (ع) و در این ایام فرهنگ عاشورایی، ما را نیازمند فهم و بینشی عمیق از ریشه های تاریخی، اجتماعی، فلسفی و .. جریان و نهضت عاشورا می کند. فرهنگ عاشورایی از گذشته تا کنون همراه با مردم سرزمین مان، شکل های گوناگونی از رفتارها و بینش های اجتماعی را شکل داده که گاه در قالب فرهنگ به معنای انسان شناسانه آن ظهور و تبلور داشته و گاه موجبات شکل گیری رشد و تحولات اجتماعی و سیاسی در جامعه را رغم زده است.

آنچه به عنوان سبک ها و اشکال متفاوت عزاداری به فرهنگ بومی مردمانمان گره خورده، نمونه ای از فرهنگ انسان شناسانه و مبانی تحول چون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، همگی برگرفته از مفهوم و تعالیم عاشورایند. از این روی زندگی حسینی و فرهنگ عاشورایی با اعتقادات بسیاری از مردم گره خورده و نقشی محوری ایفا می کنند.

بنابراین در ماه محرم، ماه شهادت سید و سالار شهیدان، رسیدن به مفهومی چون عزاداری حقیقی، بیش از هر چیز نه فقط متصل به مناسک و آداب بلکه بیش از هر چیز وابسته به ریشه عقایدی است که فرهنگ عاشورا را شکل داده . شکل گیری آداب و رسوم آخرین مرحله از جریان یک فرهنگ می باشد.
در میان پژوهشگران، در بحث از مذهب، این حوزه به سه بخش مناسک، اخلاق و اعتقادات تقسیم بندی و مورد بررسی قرار می گیرند. پیرامون جریان عاشورا ما با کتب بسیار ارزنده ای در هر سه حوزه رو به رو هستیم.
- کتب در برگیرنده مقاتل، شرح زیارت عاشورا، مبانی و فلسفه آن و بسیاری ار متونی که به شرح و تحلیل این جریان پرداخته اند.
- کتب مریوط به فرهنگ شناسی که بیش از هر چیز در برگیرنده نمادها و نشانه های رفتاری، و مناسک و آداب و رسوم مردم در این ایام اند.
اگرچه پژوهشگران به هریک از این ابعاد به شکلی جداگانه پرداخته و تحلیلی ارائه داده اند اما یک اسلام شناس جهت شناختی کافی و تحلیلی درست از این موضوع نیازمند کسب علم و معرفت در هریک از این سه بعد می باشد. فهم دقیق خود عزادار، کلام و رفتار او، و حضور در مناسک همگی بخش هایی از رفتار یک عزادار حقیقی را در بر می گیرند. که بخش هایی از این ابعاد در طول چند سال گذشته گرفتار ضعف هایی شده که بی توجهی به آنها، موجبات شکل گیری انحراف در آینده را فراهم می سازد.
- کسب های ریتمیک و استفاده ار آلات موسیقی نامتعارف و شبهه ناک در نوحه خوانی ها
- خطر اکتفا به جنبه های عاطفی و غفلت از سایر جنبه های این جریان
- پوشش نا مناسب زنان به هنگام حضور در این مجالس ( به تازگی با آگهی تبلیغاتی به عنوان «آرایش محرم» رو به رو شدیم که تاسف بسیاری را در ما برانگیخت)
به کارگیری روشی اسراف گونه در اطعام عزاداران ( تولید حجم انبوهی از زباله ها در استفاده از ظروف یکبار مصرف)
- بی توجهی به حقوق دیگران در برگزاری مراسم عزاداری ( استفاده از بلند گو با صدای بلند و آزار دهنده و ..)
با وجود همه قابلیت ها و استعداد های بالقوه در متن و زمینه اجتماع ما، در طول سال های گذشته در این ایام با این قبیل مسائل رو به رو بوده ایم که بیش از هر چیز ناشی از عدم درک و شناخت کافی عده ای از فرهنگ عاشورا را شامل می شود. اگر چه تغییر زمینه های اجتماعی، بستری متفاوت برای کسب معرفت فرهنگ و به دنبال آن عینیتی متفاوت از فرهنگ را شکل می دهد، اما تفاوت های شکافنده میان رفتار و عمل عده ای خاص، نشانی از دریافت سطحی آنها از این دریای بی کران است.

از این روی بیش از هر چیز در این ایام کسب معرفت برای حرکت به سمت یک عزاداری حقیقی، امری مهم است. اینکه از ناحیه ذات اقدس الهی در احادیث قدسی و از سوی چهارده معصوم (ع) سفارش زیادی به عزاداری سید الشهداء شده است، حاکی از نقش عظیم این کار در احیای دین و زنده نگه داشتن آن است.

هیچ عملی به انداره برپایی عزاداری برای امام حسین (ع) در حفظ دین از انحراف و از هجوم بی امان دشمنان اسلام برای نابودی دین و توسعه فرهنگ دینی موثر نبوده و نیست. به عبارت دیگر می توان چنین مجالسی را مهمترین وسیله برای صیانت از کیان دین و جامعه اسلامی و نیز بسط روح دین و دینداری دانست .

چه زیبا فرمود رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (قدس) : «امام حسین (ع) نجات داد اسلام را. ما برای آدمی که اسلام را  نجات داده و رفته و کشته شده، هر روز باید گریه کنیم، ما هر روز باید منبر برویم برای حفظ این مکتب .

این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته. فداکاری سید الشهداء (ع) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته  » صحیفه نور، جلد8، ص 69

به گزارش رویداد

منبع: http://heiat110.loxblog.com/post/949/



:: برچسب‌ها: عزاداري, حقيقي, محرم, صفر, پايگاه, امام, هادي, ,

نویسنده : فریدون تاریخ : 23 / 9 / 1391

مطلب ارسالی ازalireza

هیسسسسسسسسس

گوش کن

فقط گوش کن 

صدایی از دور میاد 
بخدا دارم جدی میگم
گوش کن
صدای خنده های کودکانه میاد
صدای خنده سکینه خانم میاد 
فکر میکنه باباش تا چند وقت دیگه امیر کوفه میشه
گوش کن صدای خنده علی اصغر میاد 
داره با اسباب بازی هاش که عموش عباس براش خریده بازی میکنه
گوش کن به خدا صداشون میاد
صدای خنده رقیه خانوم میاد
دلش خوش به گوش واره های تازش
به همه میگه ببین داداش علی اکبرم برام خریده ها
ولی بی بی الهی فدای دستای کوچیکت بشم 
تو رو جان مادرت این گوش واره ها رو تو گوشت نکن 
وای وقت اذان شد وقت عشق بازی حسین شد
علی اکبر برو برای حسین اذان بگو
بزار حسین یبار دیگه با صدای تو مست شه 
با صدای حسین عشق کنه
با قد وقامت پسرش عشق کنه
الهی فدات شم ارباب من آقای من مولای من تاج سر من حسین  من ,جان زهرا کوفه نرو
میدونم آرزوت که راه رفتن علی اصغرت ببینی
میدونم ارزوت که بچه های علی اکبرت ببینی
نرو آقای من نرو بزار تا چند وقته دیگه وقتی که بازم خوب گوشام تیز میکنم
صدای خنده های پاره های تنت بشنوم مولا من ....................



:: برچسب‌ها: فقط, گوش, کن,

نویسنده : فریدون تاریخ : 7 / 9 / 1391



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان مي باشد.